الأربعاء، 29 ديسمبر، 2010

الصيت ولا الغنى ؟؟

ارتفاع غير مسبوق في قراءة التاريخ الخفي لمحمد درويش ، حيث شهد موقع عمال شركة بتروتريد بالاضافة لجروب عزبة بتروتريد على الفيس بوك ارتفاع عدد زوارهم لقراءة اخبار محمد درويش خلال اليومين الماضيين ، بعد نشر موضوع صحفي عبر الموقع يتناول ممارسات محمد درويش في ابسكو قبل تولية بتروتريد ، وقد لقى الموضوع استحسان جميع القراء وتم ارسال عدة نسخ للمحافظات لطبعه .
كما تم ارسال نسخ أخرى لوزارة البترول ، ويشهد الموقع ازدياد عدد زواره منذ تولي محمد درويش رئاسة الشركة
وعلى رأي المثل ( الصيت ولا الغنى ) .


السبت، 25 ديسمبر، 2010

موضوع خطير عن محمد مصطفى درويش

بص شوف محمد درويش بيعمل ايه ؟؟!!

عزيزي عامل بتروتريد
اقرأ الموضوع دة وحاول تصويره وتوزيعه على زملاءك عشان يعرفوا الجانب الخفي من شخصية محمد درويش !



المصدر : جريدة العمال

الثلاثاء، 14 ديسمبر، 2010

براءة المدون كريم رضا من تهمة الإضرار بالأمن العام

صورة ضوئية للمعارضة في الحكم الغيابي بالحبس شهر والغرامة

صورة ضوئية من حكم البراءة

قررت محكمة جنح الزيتون في جلستها التي عقدت أمس الاثنين 13 ديسمبر 2010 , براءة المدون كريم محمد رضا محمود “وشهرته كريم كوفو” من تهمة الإضرار بالأمن العام , وذلك في الدعوي المقامة ضده من شركة “بتروتريد” التي كان يعمل بها المدون قبل أن تقرر إدارتها فصله , بسبب نشره موضوعات علي مدونته “عمال شركة بتروتريد btro.wordpress.com ” تدافع عن حقوق العاملين بالشركة فضلاً عن نشاطه الداعم لهم.

ويذكر أن المحكمة كانت قد قررت في جلساتها التي عقدت في يوم 4 أكتوبر 2010 بحبس المدون شهر وغرامة 200 جنيه ।

نقلا عن الشبكة العربية لحقوق الانسان

http://www.anhri.net/?p=20569


السبت، 20 نوفمبر، 2010

الفضيحة !!

توقيع اتفاق الغاز في مصر بين النظام المصري وإسرائيل - في الصورة (يمين) سامح فهمي وزير البترول المصري و(يسار) وزير البنية التحتية الإسرائيلي بنيامين بن إليعازر

اتفاقية تصدير الغاز المصري لإسرائيل هي اتفاقية وقعتها الحكومة المصرية عام 2005 مع إسرائيل تقضي بالتصدير إليها 1.7 مليار متر مكعب سنويا من الغاز الطبيعي لمدة 20 عاما، بثمن يتراوح بين 70 سنتا و1.5 دولار للمليون وحدة حرارية بينما يصل سعر التكلفة 2.65 دولار، كما حصلت شركة الغاز الإسرائيلية على إعفاء ضريبي من الحكومة المصرية لمدة 3 سنوات من عام 2005 إلى عام 2008


الثلاثاء، 2 نوفمبر، 2010

حصريا : صور عمال بتروتريد المضربين عن الطعام في منطقتهم

ياترى فين الانسانية والرحمة وحقوق الانسان ؟؟!!
تخيل معي أن رئيس الشركة أو قيادات الشركة مضربين عن الطعام ونايمين بالشكل دة
لو الراجل دة حصله حاجة ذنبه في رقبة محمد درويش وسامح فهمي

اقتحمنا الحصار المفروض على منطقة طنطا والعصافير اللي في كل مكان وسط العمال المضربين وحصلنا على الصور دي طبعا اتصورت بالكاميرا الخاصة بيه لوجود العديد من المصادر داخل منطقة طنطا وخلال الجولة حصلنا على نسخة ورقية من اللائحتين كما قمنا بزيارة عدد من القيادات العمالية في طنطا والمنوفية

بس السؤال هل ممكن الصور دي تاثر في نفسية سامح فهمي ومحمد درويش وتخليهم يرحموا عذاب ومعاناة الابرياء من العاملين المتبهدلين بلا ذنب ؟؟؟


الاثنين، 6 سبتمبر، 2010

الخميس، 26 أغسطس، 2010

سوف تعتصم أمي المسنة أمام وزارة الداخلية وتمتنع عن الطعام والشراب حتى الموت


سوف تعتصم أمي المسنة أمام وزارة الداخلية وتمتنع عن الطعام والشراب حتى الموت

وصلتني تلك الرسالة عبر البريد الالكتروني ويشكو صاحبها من بلطجة أحد أفراد الداخلية على والدته

واليكم نص الرسالة :

أرسل لسيادتكم استغاثتي إيمانا منا وثقة في شفافيتكم وإظهاركم الحق, بعد أن زادت الأمور عن الحد وأصبحت في قلق وأنا في الغربة بعد أن وجدت أمي المسنة السيدة /نوال محمد محمود قنديل المقيمة بشبرا الخيمة؛ تتعرض لمسلسل من العنف وسوء استعمال السلطة وتجاوز حدودها وتواجه بمفردها إرهاب وبلطجة, وتهديدها بالقتل في وضح النهار , وفي وسط الشارع عن طريق أحد رجال الداخلية" حسن عبد المنعم حسن" ويعمل أمين شرطة في نيابة النزهة,ومعه مسجل خطر يساعده لتأكيد السيطرة وعدم تدخل أي شخص, متحدين سلطات الدولة, وحررنا الكثير من المحاضر ضده لإثبات هذه المهازل, ولكننا نفاجأ أن كل المحاضر يتم حفظها بشكل مريب !؟ وقيامهم بالتعدي على المحامي المدافع عن أمي المسنة دون خوف من مكانته وقام المحامي بتحرير محضر ضدهم وقد تم حفظ المحضر, وقال المحامي لأمي صراحة" أمين الشرطة معاه ناس واصله ومش هتعرفي تخدي حقك منهم ".

وعندما علم أمين الشرطة بأمر هذه المحاضر والشكاوي ذهب إلى أمي مهددها بالقتل قائلا:

"بأن الداخلية والنيابة في جيبه وأي محضر ضدي أو ضد أولادي حيتحفظ ولو صل للنيابة بتليفون مني أقدر أخرجهم" من أين له هذه الثقة ؟! و رجال الداخلية وكذلك النيابة لا ينسوا بأنهم مهما وصل بهم الحال فهم بشر يصيبوا ويخطئوا ولكن ليس على حساب المواطن الشريف الذي يكون ضحية للمجاملات والخدمات المحسوبيات. ولكني على يقين بنزاهة وعدل وإنصاف كل رجال الداخلية والنيابة البواسل.

و لقد أصيبت أمي بجلطة بسب التهديد المستمر لها بالقتل وقيام نجلي المذكور بالتهجم عليها بالضرب

في مسكنها دون مراعاة أي حرمة للمكان أو لكبر سن أمي, لقد تجاوزا الحد ضاريين عرض الحائط بآدمية المواطن المصري البسيط مستخدمين أسلوب الغابة.ولذلك قررت الاستنجاد بكم , حتى لا يتطور الموقف ونفقد أم مصرية صامدة ضد البلطجة

استحلفكم بالله العظيم أن تقدموا يد العون وإنقاذ أمي قبل فوات الأوان والاتصال بها على تليفون 0169673211 لتحكي لكم أمي تفاصيل بلطجة أمين الشرطة المذكور ومساعدتها في تقديم بلاغ للنائب العام بتجاوزات المذكور, وتقديم أمي المسنة للطب الشرعي لإثبات حقيقة أصابتها بجلطة في المخ نتيجة لما تعرضت له من العنف والقهر والقسوة والبلطجة لمدة سبعة أشهر متواصلة دون أي رحمة أو حتى الخوف من التعرض للمساءلة القانونية .

وأنا كلي ثقة بأنكم لن ترضوا بالظلم والقهر ضد أي مواطن له حق العيش بحرية وكرامه وضرورة »اختفاء« المسجلين خطر والبلطجية من شوارعنا، لأن مكانهم السجون وليس الانطلاق والسطو والتعرض وفرض سيطرتهم علي الآمنين .

فلا بد من وجود حل لمثل هذه الصور الخطيرة التي باتت تهدد أسرنا ومجتمعنا وبلادنا .وحفظ حق أم مسنة مثل أم لكم جميعا ,لذلك قررت أن أخاطب في سيادتكم قلوبكم الرحيمة متوسلا وراجيا من إنسانيتكم مساندة أمي المسنة التي لا حول لها ولا قوة وعرضها أمام الرأي العام.

وفقكم الله لما فيه الخير لنا ولمصرنا الحبيبة.

ابنك/ خالد على محمود يوسف

مدرس بالمملكة العربية السعودية



الثلاثاء، 3 أغسطس، 2010

عاجل : رفع قيمة فاتورة الغاز

قامت شركة الخدمات التجارية البترولية ( بتروتريد ) برفع قيمة فاتورة الغاز 2 جنيه تحت مسمى تسويات مدينة أو ما يطلق عليه في الشركة ايجار عداد لتصل قيمة الاتاوة المفروضة 6 جنيه

وذلك في حالة عدم استهلاك الغاز

وتدعو اللجنة الشعبية لحماية المواطن من الجباية والفساد كافة المواطنين الراغبين في عدم دفع الرسوم الزائدة ؛ لرفع دعاوى قضايا على الشركة لمخالفتها شروط التعاقد والمتمثلة في الرسوم الزائدة والتي تختلف مسمياتها بين رسوم تحصيل ورسوم صيانة وغيرها

وستقوم اللجنة برفع كافة الدعاوى القضائية للمواطنين بالمجان وبدون مقابل من أجل حمايتهم من الجباية التي تمارسها الشركة عليهم

يمكنكم الاستعلام عبر الرقم التالي :

محمد الأشقر : 0123997591

الأحد، 25 يوليو، 2010

السبت، 10 يوليو، 2010

اللي يفصل العمال تعسفيا أخرته بيدخل السجن

حصل عمال طنطا للكتان مؤخرا على أحكام بحبس رئيس الشركة وبعض قيادات الشركة وذلك بسبب فصلهم للعمال تعسفيا

وقد قرر عمال شركة بتروتريد المفصولين تعسفيا تحريك دعاوى قضائية بعد الحصول على أحكام بالعودة للعمل لملاحقة رئيس الشركة وقياداتها قضائيا وقانونيا

حيث أنهم المتسببين في فصلهم تعسفيا وتشريد أسرهم وسوف يستندوا في ذلك على تلك الاحكام

يذكر أن المركز المصري للحقوق الاقتصادية والاجتماعية هو الجهة التي تتولى رفع قضايا عمال بتروتريد ضد ادارة الشركة وهو نفس المركز الذي حصل على حكم لصالح العمال بحبس قيادات طنطا للكتان

مش هانسيب حقنا يضيع ابدا






السبت، 3 يوليو، 2010

أحكام قضائية لصالح عمال بتروتريد




حصل عمال بتروتريد على نسخ من الاحكام التي صدرت لصالح عمال شركة مصر للبترول وشركة السويس لتصنيع البترول .

وذلك بضم مدة الخدمة السابقة على التعيين كمدة خبرة وسوف يقوم العاملين خلال الفترة القادمة برفع دعاوى قضائية على شركة بتروتريد لضم المدة السابقة على التثبيت وذلك استنادا الى تلك الاحكام ।

وندعو كافة العاملين لرفع دعاوى قضائية جماعية امام المحاكم من أجل ضم مدة الخبرة السابقة
ونحن على استعداد لارسال النسخة الكاملة للحكم الى كافة العاملين عبر البريد الالكتروني
كما اننا على استعداد لمقابلة وتسليم أي عامل نسخة من الحكم من أجل مساعدته على ضم مدة الخبرة السابقة وهي الست سنوات التي سبقت التثبيت

الجمعة، 2 يوليو، 2010

راحت فين العلاوة يا وفيق ؟؟




عايزين نسأل وفيق زغلول على العلاوة راحت فين ؟؟؟
ولو معندوش اجابة ممكن نعرف احنا هي بتروح فين لو قدمنا بلاغات للاجهزة الرقابية .

الثلاثاء، 29 يونيو، 2010

رحلة تعذيب الانسان داخل بتروتريد

اخلاء طرف المركزية
اخلاء طرف من منطقة عين شمس


رحت اعمل اخلاء طرف من شركة بتروتريد والحقيقة اللي يفكر في عمل اخلاء طرف من الشركة ينطبق عليه المثل الداخل مفقود والخارج مولود ؛ لأخر لحظة مش عايزنك تفتكر الشركة غير بالقرف

رحت الف كعب داير على المناطق زي المجرمين بالظبط

بداية الرحلة كانت بعمل اخلاء طرف من منطقة عين شمس اخر منطقة كنت فيها طبعا لفيت على كل الادارات وطلع عيني لغيت اما خلصت اخلاء الطرف من المنطقة

رحت بعد كدة المركزية وياريتني ما رحت لفيت لمدة ساعتين ودة طبعا لاني مش عارف الاماكن وبعد اما خلصت اخلاء الطرف من المركزية قالولي ارجع عين شمس تاني عايزين امضاء على اخلاء الطرف بتاع المركزية

ورحت عين شمس تاني وبعد كدة طلبوا مني اروح الشئون القانونية بمصر الجديدة عشان اعمل اخلاء طرف من هناك ورحت هناك

لكن رحلة العذاب لسة ما انتهتش

كان لازم اروح كمان حطة اسمها المهمات في الحي العاشر بمدينة نصر عشان اخد توقيع من هناك ان مفيش عليه اي عهدة

واخيرا

انتهت رحلة العذاب بالعودة مرة اخرى للمركزية لتكملة اخلاء الطرف ساعتين كمان من اللف والمعاملة السيئة من المعينيين القدام لانهم عارفوا ان انا كريم رضا سبب وكستهم وعايزين يطلعوا عينه

والغريب ان الموظف المغفل كتب في اخلاء الطرف اني شغال في شبرا الخيمة وانا اصلا عمري ما رحتها

الناس طلعوا القمر وكل الشغل في بلاد العالم بالكمبيوتر واحنا عندنا قيادات الشركة بتاخد مرتبات بعشرات الالاف من الجنيهات على اي اساس انا مش عارف حاجة بسيطة زي اخلاء الطرف ايه المانع يكون في مكتب في المركزية يتم فيه انهاء الاجراءات وانت واقف بسهولة ويسر ولا قيادات الشركة فالحين بس في فصل العمال تعسفيا وتفصيل لائحتين

لكن دي مش النهاية دي هاتكون البداية وانا هافضل مع عمال بتروتريد اقدم لهم الدعم القانوني والاعلامي وكافة اشكال المساعدة من اجل الحصول على كافة حقوقهم لانهم اصحاب حق وضحايا للفساد والظلم والمحسوبية

ياترى وفيق زغلول لما يرحل من الشركة عمال بتروتريد هايفتكروه بايه ؟؟



الاثنين، 21 يونيو، 2010

الأربعاء، 16 يونيو، 2010

المعاملة غير الادمية لعمال محطات البنزين

الجلوس على الارض مع شدة الحرارة تدريب للعمال قبل النزول للبنزينات
قمة الاهانة والذل يتعرض لها عمال البنزينات من ذوي المؤهلات العليا


النهاردة كنت في المقر الرئيسي لبتروتريد ( المركزية ) عشان أخد مستحقاتي المالية وطبعا حاولوا يلبسوني العمة واني مليش نسبة في الارباح واتصلت بالمحامي واكد ليه ان كل دة غير قانوني وهارفع قضية عشان اخد حقوقي كاملة

المهم وانا داخل وخارج من المركزية شفت منظر غير انساني أو ادمي بالمرة وطبعا صورت المشهد دة

وهو عبارة عن أصحاب المؤهلات العليا (خريجي الجامعات ) اللي نازلين يشتغلوا في البنزينات وهما قاعدين على الارض في مدخل الشركة في درجة حرارة تتجاوز الاربعين درجة مئوية منتظرين ان يتعطف عليهم الموظفين لكي يدخلوا الشركة لاستلام العمل بالبنزينات

بصراحة كان منظرهم كانهم محتاجين رصاصة الرحمة اللي بيطلقوها في الدول الغربية على المرضى المصابين بامراض ميئوس من علاجها عشان يخلصوهم من معاناتهم

فعلا معاملة غير انسانية او ادمية بالمرة

وفيق زغلول قاعد في التكييف فوق في مكتبه وكل يوم يدخل ويخرج من المركزية ويشفهم ومفكرش يحل مشكلتهم

فيها ايه لو تم تخصيص غرفتين أو ثلاثة داخل المركزية ينتظر فيها هؤلاء البؤساء بدل البهدلة والذل اللي هما فيها

امال لو مكنوش موظفين في بتروتريد ومعاهم مؤهلات عليا كانوا عاملوا فيهم ايه ؟؟!!

ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء .

السبت، 5 يونيو، 2010

خبر ولا تعليق


اعتقد أن بتروتريد هاتدخل النفق المظلم خلال الفترة القادمة في حالة استمرار وفيق زغلول رئيسا لمجلس ادارة الشركة خاصة وأنه المسئول الاول عن كل الاحتجاجات والمشاكل الموجودة بالشركة

الثلاثاء، 25 مايو، 2010

مستندات خطيرة تكشف فضيحة التلاعب في علاوة الرئيس في بتروتريد

وصلتني مستندات خطيرة من بعض العاملين بشركة بتروتريد تكشف تلاعب ادارة الشركة في العلاوة التي أقرها رئيس الجمهورية وهو ما يخالف القانون
و توضح الفرق الشاسع بين العلاوة الشهرية الخاصة في القانون الذي أقرَّه مجلس الشعب وبين تلك التي يحصل عليها العمال.
حيث أقرت العلاوة زيادة وقدرها 20 % من الاجر الاساسي في سنة 2005 و وذلك بحد أدنى 30 جنيه
كما يظهر في المستند الاول حيث تم رسم دوائر سوداء حول الارقام للتوضيح

كما أقرت العلاوة زيادة وقدرها 10% من الاجر الاساسي في سنة 2006 وذلك بحد ادنى 36 جنيه
كما يظهر في المستند الثاني
ويظهر في المستند الثالث وهو عبارة عن ايصال استلام المرتب التلاعب في العلاوة حيث يتم صرفها دون الحد الادنى المنصوص عليه في القانون وتم رسم دوائر حمراء حول البنود المذكورة
اما المستند الرابع فهو ايصال استلام المرتب لأحد العاملين على اللائحة القديمة وتظهر فيه العلاوة والتي تم منحها كاملة له وستجدون تفاوت كبير في العلاوة الممنوحة للمعين على اللائحة القديمة وزميله المعين على اللائحة الجديدة

اما عمال المكافاة الشاملة فلهم الله لانه لا يوجد ايصالات استلام للمرتب لهم تكشف الخصومات والعلاوات ...الخ ولذلك نرجو من جميع العاملين جمع توقيعات من بعضهم وتقديم بلاغات للجهات الرقابية لمعرفة مصير العلاوة التي أقرها الرئيس وكل ذلك
استمرارًا لمسلسل الفساد وهضم حقوق العمال في شركة بتروتريد



السبت، 15 مايو، 2010

المال السايب في بتروتريد








على راي المثل ملقوش العيش الحاف ياكلوه جابوا كلب وربوه

وفيق زغلول اللي كل شوية يقعد يقول أجيب لكم فلوس منين في عهد سيادته

أصبحت شركة بتروتريد أحد رعاة بطولة اسكواش بمنتجع سكاي

وزي ما انتم شايفين شعار بتروتريد موجود في الشعار بتاع البطولة وعليه دائرة حمراء طبعا انا عملها عشان تشوف العلم وهو بيرفرف

الناس في الشركة لسه خارجين من اضراب عشان بيطالبوا بزيادة الاجور ووفيق رايح يرعي ويصرف على بطولة اسكواش

طيب مش لما نعرف الاول يعني ايه اسكواش ؟؟

اكيد عشان وفيق متثبت على اللائحة القديمة بالاف الجنيهات وبيروح يصيف في منتجعات وعنده اكيد ملعب اسكواش

رايح يصرف على البطولة

طيب اصرف فلوسنا في حاجة احنا بنفهم فيها يعني مثلا دورة في الكرة الشراب ودة طبعا لاننا موظفين غلابة منعرفش المنتجعات ولا الاسكواش بتاعك

احنا يدوبك الاعانة اللي بناخدها من الشركة بتكفي ايجار شقتنا في المنطقة العشوائية او في مقابر الغفير

اللي عايز يصرف ؛ يروح يصرف من جيبه مش من فلوس شركتنا اللي مش بتكفي اي حاجة

مش كان الاولى الفلوس دي تتصرف في زيادة المرتبات على المحصلين الغلابة

وطبعا اكيد لحكمة السيد رئيس الشركة اللي بيعرف كل حاجة وبيفهم في كل حاجة وبيعمل من دماغه اللي هو شايفه

اما احنا المغفلين اللي مش بنفهم لا نستحق ان يأخذ راينا في اي حاجة

مش هاقدراقول اكتر من كدة عشان انا اتحرق دم أمي

مضطر انزل اقيس الضغط

وكلمة اخيرة لعمال بتروتريد لكم الله انتم شهداء عهد وفيق زغلول

واكيد لازم الثورة تقوم والناس تضرب عن العمل تاني لان ادارة زي دي مش ممكن يكمل معها الموظفين ابدا

اقالة وفيق زغلول هي الحل


الثلاثاء، 11 مايو، 2010

مستندات جديدة تكشف الفساد والتفرقة والظلم داخل بتروتريد

موظف يعمل في بتروتريد وصل أجره الاساسي ل800 جنيه ياترى كام واحد دخل معاه الشركة
ومش بياخد ربع أجره الاساسي
ياسلام أجر اساسي يتجاوز 400 جنيه ليه يعني امال دكتور الجامعة ياخد كام ؟؟!!!




ودة موظف تاني من المعينيين على اللائحة القديمة فعلا هي دي بلد العدالة والمساواة
نيجي بقى للضحايا اللي بيخدوا الملاليم عشان ملهمش واسطة في بلد الفساد والمحسوبية
ودة كمان برنت تاميني بيكشف عن تدني الاجر الاساسي للمعينيين الجدد رغم أحقيتهم في
الحصول على أجر عادل مثل العاملين معهم من المعينيين على اللائحة القديمة

حصل عمال شركة بتروتريد على مستندات جديدة تكشف التفاوت الكبير في الاجور بين العاملين داخل الشركة والفساد في التعيين والذي وصل للتفاوت في الاجر الاساسي بين العاملين داخل الشركة الواحدة رغم حصولهم على نفس المؤهل وتعيينهم في نفس تاريخ تعيين زملاءهم

وقد تم تقديم تلك المستندات للمحكمة بناء على الدعوى المرفوعة من عمال الشركة ضد ادارة الشركة

ويظهر في البرنتات التامينية (ايصالات اثبات الموقف التاميني) التجاوزات حيث يظهر في تفاوت الاجر الاساسي في الثلاث برنتات الاولى اما الباقي فيظهر ضعف الاجر الاساسي رغم نفس تاريخ التعيين في الوظيفة ونفس المؤهل
.

الاثنين، 3 مايو، 2010

صوv مظاهرة وتكريم عمال بتروتريد‏

بداية المظاهرة بالهتاف ضد وفيق زغلول وأتباعه

طبعا انتم عارفين من هما مفترسي بتروتريد (العصابة )

تكريم من نقابة الصحفيين لعمال بتروتريد على نضالهم من أجل حقوقهم
قام بتسليم شهادة التقدير محمد عبد القدوس وكيل النقابة وامين لجنة الحريات
وهو ابن الكاتب الصحفي احسان عبد القدوس وحفيد فاطمة اليوسف (روزا اليوسف)
واول من يستحق هذا الاهداء والتقدير والتكريم هما عمال بتروتريد طنطا الابطال
ويليهم مناطق المنصورة واسكندرية وكل الشرفاء في مناطق الشركة الراغبين في الاصلاح

محمد زكي يتحدث عن فساد مجلس ادارة بتروتريد اللي فاكرين نفسهم
أصحاب الشركة ونسوا انهم مجرد موظفين في خدمة عمال الشركة

السبت، 17 أبريل، 2010

بالمستندات : التفرقة والظلم بين عمال بتروتريد



ايصالات استلام المرتب لعمال بتروتريد والتي توضح التفرقة والظلم بين العاملين داخل الشركة

الايصال الأول باسم : سيد عبد الجواد ابراهيم وهو يعمل قارئ ومحصل وتم تعيينه مع العامل محمد زكي اسماعيل القارئ والمحصل ايضا بنفس الشركة وفي نفس التوقيت ومع ذلك تم تعيين عبد الجواد بالواسطة والمحسوبية على اللائحة القديمة التي قام بتفصيلها اعضاء مجلس الادارة على مقاس اقاربهم ومعارفهم بالاف الجنيهات

ويظهر اختلاف في مستوى الاجر الاساسي وجميع البدلات بين العاملين رغم قيامهم بنفس الوظيفة

والاسوء أن عامل الخدمات ( البوفية أو النظافة ) الذي لا يجيد القراءة والكتابة يتقاضي أضعاف مرتب زميله الحاصل على مؤهل عالي ودراسات عليا بسبب تعيين عامل الخدمات على اللائحة القديمة بينما زميلة الاخصائي معين بربع مرتبه على اللائحة الجديدة

ويوجد ايضا ايصال استلام مرتب للاخصائية جيهان محمد كفافي والتي وصل اجرها الاساسي الى 441 جنيه في 2008 والنتيجة حصول زملاءها المعينيين معها في نفس الوقت وبنفس المؤهل وفي نفس الشركة على ربع مرتبها لانهم ليسوا معينيين على اللائحة الجديدة التي تم تعيين اقارب ومعارف اعضاء مجلس الادارة عليها




الأربعاء، 14 أبريل، 2010

يسقط وفيق زغلول مشرد العمال

قام المدعو وفيق زغلول رئيس شركة بتروتريد بفصل العامل على أحمد محمد منصور باحث الشنون الادارية بالشركة حيث تم اخطاره بانهاء تعاقده بعد ان امضى ثلالث سنوات داخل الشركة ( العزبة )

والزميل على منصور يبلغ من العمر ثلاثون عاما وهو متزوج ويعول طفلا رضيعا

وفصل العامل على منصور وغيره من عمال الشركة هو أحد اهم انجازات وفيق زغلول خلال فتره توليه لرئاسة الشركة والتي شهدت اهدار لحقوق العمال واجبارهم على التنازل عن حقوقهم في محررات رسمية وهو ما يخالف القانون

ويؤكد العامل على منصور على أن الارزاق بيد الله وان وفيق زغلول لم ولن يكون في يوما من الايام هو الرزاق


وحسبنا الله ونعم الوكيل

الثلاثاء، 30 مارس، 2010

३ أيام من العذاب في قسم الزيتون ومقرات امن الدولة

توجهت ظهر يوم الخميس الماضي الى منطقة بتروتريد الزيتون وذلك من أجل التحدث مع العاملين في الشركة وحثهم على الانضمام الى الاضراب المفتوح لتحقيق مكاسب لهم ولعمال الشركة الا انني فوجئت أثناء حديثي مع أحد العاملين بأحد أفراد امن الشركة يقوم بتقييد حركتي وينادي على زملائه حيث قاموا بخطفي من الشارع وادخالي الى داخل منطقة الزيتون بالقوة وسط سيل من الشتائم والاهانات ومحاولة كسر ذراعي لمنعي من الحركة وحولوا داخل الفرع معرفة اي معلومات مني عن الاضراب وسط سيل من الشتائم والاهانات والتهديد بضربي ثم قاموا بتقييد حركتي واستولوا على المحمول من اجل الحصول على ارقام القيادات العمالية وذلك الى حين وصول الشرطة

وبعد وصول رجال الشرطة تم نقلي في احد السيارات مع افراد الامن الى قسم الزيتون سئ السمعة وبمجرد وصولي القسم وبعد معرفتهم باني ناشط سياسي قاموا بتفتيشي بشكل مهين وقاموا باجباري على خلع البنطلون وسط هتافات من المخبر (يا فلسطيني ويافسطيني)

ثم قاموا بادخالي الى الحجز وعلمت من المتهمين داخل الحجز ان وحدة المباحث داخل القسم تستخدم معهم ابشع وسائل التعذيب وتلفق لهم التهم لاجبارهم على الاعتراف

وفي صباح اليوم التالي تم ترحيلي الى نيابة الزيتون حيث حصلت على قرار باخلاء سبيلي بضمان محل اقامتي ثم توجهت بعد ذلك الى الى مقر امن الدولة بلاظوغلي حيث تم تغمية عيني وسط اهانات من المخبرين زي روح اقعد هناك ياولاه ؛ واخرس مش عايزين نسمع صوتك
وصعدت الى ضابط امن الدولة حيث قاموا بتهديدي بالضرب لو حاولت اللف والدوران وسالوني عن دوري في الاضراب وهل انا المحرض واجبتهم بان قانون العمل يعطنا الحق في ذلك وقالوا ليه اللي في سنك مفروض يتجوز احسن فرديت عليهم : انا مش بفكر في الموضوع دة
فقالي الظابط ليه هو انت مش بتعرف تعمل ولا ايه ؟ فاجابت المسالة مش كدة انا بفكر في تغيير اوضاع البلد والموضوع دة مؤجل
ودوني عند ظابط تاني اتعامل معايا بلطف وبعدين رحت لظابط تالت هددني بالاعتقال لو رفضت التعاون معهم وتهدئة الاوضاع داخل الشركة ووعدني بعودتي للعمل في مكان متميز بس من الاخر ابيع العمال

طبعا انا رفضت وقلت له ربنا يسهل وتم صرفي من الجهاز وعودتي الى قسم الزيتون سئ السمعة حيث تم احتجازي الى حين انهاء الاجراءات والتي تستغرق 24 ساعة حسب القانون الا انهم احتجزوني اكتر من ذلك فقمت بالاضراب عن الطعام والشراب وطلبت منهم تحرير محضر بذلك لكنهم رفضوا

وظللت منتظر في الزنزانة حتى يتم الافراج عني

وفجاة تم الافراج عني وعلمت بمجرد خروجي من القسم ان زملائي نظموا وقفة احتجاجية عند مكتب النائب العام من اجل الافراج عني
وانتهت رحلة العذاب مؤقتا

تهديدات بعد الدعوة لاضراب بتروتريد

بعد الدعوة لاضراب بتروتريد وجدت تهديد في تعليقات أحد قراء خبر الدعوة للاضراب وطبعا هو أحد العاملين في ادارة
الشركة

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=203267&SecID=97&IssueID=0

الأربعاء، 24 مارس، 2010

حصريا : صور اعتصام عمال بتروتريد طنطا

دلوقتي احنا دخلنا منطقة بتروتريد طنطا
مخزن المنظفات اللي بيجبروا العاملين على شراءها بالعافية (بلطجة يعني)
وفيق زغلول وقيادات الشركة نايمين في حضن مراتهم وولادهم
على سراير من ريش النعام والعمال نايمين على الارض والمكاتب
فعلا ناس مش بيفكروا غير في مصلحتهم ونفسهم وبس
الناس هاتموت من شدة البرد وكمان مش معاهم بطاطين
ياترى وفيق زغلول بينام كدة ؟؟؟
لو حد عنده كلب يرضى يحصله كدة
عمال البوفية نايمين في المطبخ لان المنطقة مليانة موظفين نايمين
هنا بقى نايمين على ورق جرايد وسجاجيد الصلاة



العمال معتصميين امام المنطقة