السبت، 15 مايو، 2010

المال السايب في بتروتريد








على راي المثل ملقوش العيش الحاف ياكلوه جابوا كلب وربوه

وفيق زغلول اللي كل شوية يقعد يقول أجيب لكم فلوس منين في عهد سيادته

أصبحت شركة بتروتريد أحد رعاة بطولة اسكواش بمنتجع سكاي

وزي ما انتم شايفين شعار بتروتريد موجود في الشعار بتاع البطولة وعليه دائرة حمراء طبعا انا عملها عشان تشوف العلم وهو بيرفرف

الناس في الشركة لسه خارجين من اضراب عشان بيطالبوا بزيادة الاجور ووفيق رايح يرعي ويصرف على بطولة اسكواش

طيب مش لما نعرف الاول يعني ايه اسكواش ؟؟

اكيد عشان وفيق متثبت على اللائحة القديمة بالاف الجنيهات وبيروح يصيف في منتجعات وعنده اكيد ملعب اسكواش

رايح يصرف على البطولة

طيب اصرف فلوسنا في حاجة احنا بنفهم فيها يعني مثلا دورة في الكرة الشراب ودة طبعا لاننا موظفين غلابة منعرفش المنتجعات ولا الاسكواش بتاعك

احنا يدوبك الاعانة اللي بناخدها من الشركة بتكفي ايجار شقتنا في المنطقة العشوائية او في مقابر الغفير

اللي عايز يصرف ؛ يروح يصرف من جيبه مش من فلوس شركتنا اللي مش بتكفي اي حاجة

مش كان الاولى الفلوس دي تتصرف في زيادة المرتبات على المحصلين الغلابة

وطبعا اكيد لحكمة السيد رئيس الشركة اللي بيعرف كل حاجة وبيفهم في كل حاجة وبيعمل من دماغه اللي هو شايفه

اما احنا المغفلين اللي مش بنفهم لا نستحق ان يأخذ راينا في اي حاجة

مش هاقدراقول اكتر من كدة عشان انا اتحرق دم أمي

مضطر انزل اقيس الضغط

وكلمة اخيرة لعمال بتروتريد لكم الله انتم شهداء عهد وفيق زغلول

واكيد لازم الثورة تقوم والناس تضرب عن العمل تاني لان ادارة زي دي مش ممكن يكمل معها الموظفين ابدا

اقالة وفيق زغلول هي الحل


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق